Протягом серпня 2020 року на сторінках волинських онлайн видань з’явилися сотні публікацій із іменами та зображеннями потенційних кандидатів, а також згадками партій, які вже оголосили про участь у виборах. Лідером за появою медіазгадок є партія «За майбутнє» та потенційні висуванці від неї.

Представники ОПОРИ промоніторили інтернет ресурси з 1 до 23 серпня на наявність новин про осіб, які заявили, що балотуватимуться, а також партій, які оголосили про свою участь у місцевих виборах. До уваги не бралися одиничні повідомлення чи згадки про осіб, які можуть стати кандидатами.

У ході моніторингу спостерігачі виявили кілька аналогічних публікацій, до розміщення яких видання підійшли по-різному. Деякі маркували ці публікації зірочкою, якою у медіа-спільноті прийнято позначати рекламу, інші ж натомість ніяк не виділяли ідентичні матеріали.

Зокрема, 3 серпня на сайті «12 каналу» вийшла новина з посиланням на Facebook-сторінку потенційного кандидата у мери Нововолинська Бориса Карпуса, у якій містився ролик із розповіддю, чому він вирішив балотуватися, Матеріал мав назву «Борис Карпус розповів, чому балотується у мери Нововолинська*». Аналогічні тексти під іншими заголовками з’явилися ще на кількох виданнях.

Інформаційне агентство «ВолиньPost» позначило його тегами «вибори» та «політична реклама», а от на «Під прицілом», «Кордоні», «БУЗі» та «Нововолинському інформаційному порталі» новина не мала жодних позначок.

5 серпня на сторінці інтернет версії газети «Вісник» з’явилася публікація «Слуги народу» застосовують кластерний підхід у стратегії інноваційного розвитку Волині», яку позначили зірочкою. У публікації розповідається про з’їзд делегацій партійних осередків, котрий відбувся на Волині. 7 серпня на сторінці інтернет видання «Волинь-24» з’явилася публікація під назвою «Президентська булава зі «Слуги народу» поки залишається на історичній Волині. ФОТО. ВІДЕО» без жодного маркування. За винятком заголовка та дещо зміненого вступу, ця публікація – ідентична до попередньої, та проілюстрована тими самими знімками. Окрім того, цю ж публікацію під заголовком «На Світязі побувала група нардепів від «Слуги народу». Чому?» опублікував сайт «t1.ua – Твій портал». Також матеріал «Що робили «Слуги народу» на Світязі» 7 серпня вийшов у виданні ІА «ВолиньPost».

Окрім того, частково публікацію розмістили у виданні «ВолиньInfa» 7 серпня із заголовком «Президентську булаву зі «Слуги народу» передали з Волині на Рівненщину». Проте, із неї забрали весь матеріал обговорень, а залишили лише частину про подорож булави та згадки нардепів.

20 серпня матеріал  із ефіром проєкту «Нововолинськ LIVE» стосовно стану справ у Нововолинській лікарні за участі нардепа та потенційного кандидата до Волинської обласної ради Ігоря Гузя, а також потенційного кандидата у мери Нововолинська Бориса Карпуса з’явився на кількох онлайн-ресурсах. Проте новина «На всі проблеми у нововолинській лікарні вже десятиліттями – нуль реакції», – Гузь на сайті «12 каналу» маркована зірочкою, а ідентичні матеріали на ІА «Волинські Новини», «ВолиньPost» та сайті  «Під прицілом» не позначені жодним чином.

«Масовий» піар

У ході моніторингу представники ОПОРИ виявили тенденцію, що окремі ЗМІ виділяли більше уваги конкретним кандидатам чи партіям. Натомість про інших осіб, котрі заявили про бажання балотуватися до цієї ж ради, не писали взагалі або ж розміщували поодинокі повідомлення із негативним відтінком.

Видання «Кордон», «БУГ» та «Нововолинський інформаційний портал» присвятили найбільше уваги партії «За майбутнє», а також потенційним кандидатам на посади голів Нововолинська та Володимира-Волинського від цієї політсили Борису Карпусу та Ігорю Пальонці.

Загалом у цих виданнях у вказаний період виявилося 16 новин про потенційного кандидата (окрім трьох, про які описано вище) Бориса Карпуса. Його переважно іменували кандидатом у мери Нововолинська, а у новинах, зроблених, наприклад, із телеефіру за його участі – помічником нардепа Ігоря Гузя.

Усі тексти стосувалися ініціатив Бориса Карпуса, як то запуск автобуса у Нововолинську, можливості отримати прапор до Дня незалежності, або ж його позицій спілкування із міською владою, рейтингу підтримки серед нововолинців тощо. Видання також розмістили ефір нардепа Ігоря Гузя, на якому був присутній та висловлювався з питань медицини й потенційний кандидат.

Ігоря Пальонку за вказаний період ці видання згадали сім разів. Йдеться про новини стосовно запрошень на пробіжку, організацію патріотичного флешмобу чи підтримку його програми з боку окремих осіб. Окрім того, про його висування у серпні написав інтернет ресурс газети «Волинь».

Серед партій лідером за кількістю згадувань стала «За майбутнє». 18 згадок партії було поряд із ім’ям народного депутата Ігоря Гузя. І потенційний кандидат, і назва політсили 8 разів згадується у новинах видання «Кордон», 6 – «Нововолинського інформаційного порталу», по 2 рази – «БУГ», «Під прицілом». Окрім того, є згадки по одному разу на шпальтах «Волинських Новин», «ВолиньPost» «Княжого граду» «Правда. Волинь». В переважній більшості йдеться про публікації із презентацій команд «За майбутнє» у Нововолинську та Володимирі-Волинському, а в кількох публікаціях – позиції нардепа щодо пам’ятника «атовцям» у Нововолинську, яку він озвучував на цих заходах.

Очільника партії, нардепа від Волині Ігоря Палицю із зазначенням політсили цитувало найчастіше Інформаційне агентство «Волинські Новини» – тут вийшло 8 таких новини. Деякі з них були безпосередньо «партійними»: розповідали про мету на виборах, про її співпрацю із Аграрною партією України. Інші ж висвітлювали позицію лідера партії щодо окремих питань із економіки, тристоронньої переговорної групи у Мінську.

Ще принаймні по одній публікації, де поряд із ім’ям нардепа згадували те, що він очолює партію «За майбутнє», вийшли на сторінках видань «Під прицілом», «БУГ», «ВолиньInfa», а також сюжет на ТРК «Аверс». Стосовно згадок партії окремо, то таких було лише кілька – у контексті підтримки її певними особами.

Понад десяток згадок назбирали представники «Громадянського руху «Свідомі», яких найактивніше піарили у виданні Інформаційного агентства «Конкурент» – тут вийшло 9 відповідних новин. Зауважимо, що у більшості публікацій поряд із назвою руху завжди зазначали ім’я його засновника Андрія Покровського, котрий теж вважається потенційним кандидатом.

Окрім того, тут розміщували коментарі депутатки Луцької міської ради та представниці «Свідомих» Алли Надточій щодо необхідності жінкам балотуватися, розповідали про заходи, організовані «Свідомими», інтерв’ю зі співзасновником Руху Тарасом Шкітером, де вказано, що команда змагатиметься на виборах до Луцькради.

Ще 6 згадок мають потенційні кандидати від Руху – Андрій Покровський, Тарас Шкітер та Алла Надточій, – а заразом і  сама партія, на сторінках видання «Волинь24». Вони стосувалися меж карантинної зони, роботи комунального підприємства «Луцьктепло», закликів взяти участь в онлайн-голосуванні за тих, хто може стати кандидатом від «Громадянського руху «Свідомі».

Позицію співзасновника руху щодо карантинної зони та інформацію про можливість обрати потенційних кандидатів розміщувало також видання «Волиньinfa».

Партію «Слуга народу» згадували переважно поряд із іменами її місцевих лідерів: «Перший» 13 серпня опублікував інтерв’ю із очільником обласного осередку Валерієм Стернійчуком. Також у серпні видання «Волинь24» розмістило вітання волинянам із Днем незалежності, а видання «Бізнес.Район» – інтерв’ю із співголовами обласного штабу Ігорем Лісовським та Олександром Сачуком (останні два із тегом «реклама»).

Також згадували назву партії у контексті можливого балотування на посаду голови Нововолинська його чинного мера Віктора Сапожнікова.

Окрім того, кілька згадок має партія «Батьківщина». Після прес-конференції нардепа Івана Крулька  11 серпня у Луцьку три видання повідомили, що партія має намір висувати своїх кандидатів по всій області. Новина на ІА «ВолиньPost» маркована зірочкою, а от «БУГ» та «Волинь24» виставили новини із заходу без жодних позначок.

Зауважимо також, що про інших потенційних кандидатів, які заявили про намір балотуватися на посади голів громад чи брати участь у місцевих виборах у статусі кандидата в депутати, теж згадували ЗМІ. Однак, кількість таких згадок значно менша – зазвичай йдеться про одну-три новини на різних ресурсах. Зокрема, в поодиноких публікаціях згадувались також такі політики: Алла Доманська і Олена Колковська («Європейська Солідарність»), Володимир Крижук, Роман Ющук, Юрій Сиротюк, Алла Лісова, Ярослав Матвійчук, Володимир Жгутов, Тетяна Дьоміна (За майбутнє), Павло Медина («Голос»), Петро Саганюк, Роман Карпюк («сила і честь»), Андрій Козюра (ВО «Батьківщина»), Роман Бондарук, Андрій Костенко («Слуга народу»), Віктор Грисюк, Микола Юнак, Павло Карпюк, Павло Данильчук, Дмитро Климук,

У частинах 1, 3 та 5 статті 9 Закону України «Про рекламу» йдеться, що реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.  Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи та який формує інтерес читачів до неї, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою «Реклама» чи «На правах реклами». А прихована реклама забороняється.

За коментарями звертайтеся:

Катерина Шарпата, координаторка спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Волинській області

тел.: +38 098 278 82 90, 

email: volyn@opora.org.ua

Довідково:Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за черговими місцевими виборами, які відбудуться 25 жовтня. До спостереження залучено 188 спостерігачів по всій країні, а в день голосування до них долучаться короткотермінові спостерігачі. Крім того, ОПОРА також моніторить використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, а громадські омбудсмени досліджують вільний доступ до виборчих дільниць та захищають виборчі права громадян.

Сайт|Фейсбук | Твіттер

(#вибори; #opora; #опора)