Впродовж двох тижнів, що минули від старту виборчої кампанії, ОПОРА фіксує у львівській друкованій пресі низку публікацій з ознаками реклами політиків та політичних партій. Матеріали або не марковані відповідним чином, або розміщуються у двозначних рубриках: «Актуально», «Політика», «Трибуна». Найбільше місцеві ЗМІ згадували Юлію Тимошенко (10 разів), Олега Ляшка, Тараса Батенка, партію «Голос» (по 5 разів). А для народного депутата Оксани Юринець надрукували спецвипуск тиражем 25 тисяч примірників. Про це свідчить аналіз друкованих періодичних видань, який провела ОПОРА.

10 разів згадували ЗМІ у своїх публікаціях Юлію Тимошенко. Одразу 5 видань надрукували публікацію «Експерти: На посаду прем’єр-міністра найбільше підходить Юлія Тимошенко». Автори статті «Батьківщину» називають «головним коаліційним партнером «Слуги народу». Як приклад, наводять те, що політикиня уже передала Президенту власні проекти конкретних нормативних документів, підписавши які, Зеленський удвічі знизить ціну на газ для населення і таким чином додасть собі популярності.

«Оскільки Тимошенко фаховий і досвідчений політик, якого не має у команді Зеленського, тому вона є «найбільш ефективним прем’єр-міністром у майбутньому», - зазначається у публікаціях.

Видання «Голос відродження» (за 7 червня, рубрика «Політикум») та «Воля народу» (за 13 червня, рубрика «Політикум») єдині опублікували цей матеріал з символом ®. А газети «Відродження» (за 13 червня, рубрика «Політична платформа»), «Нова доба» (за 6 червня, без рубрики), «Народна справа» (за 7 червня, без рубрики), «Наша батьківщина» (за 5 червня, без рубрики) надрукували інформацію без жодного маркування, що є порушенням не тільки стандартів журналістської діяльності, а й закону. В частині 3 статті 9 Закону України «Про рекламу» зазначено, що інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи та який  формує або підтримує обізнаність та інтерес читачів щодо цієї особи,  є рекламою і  має  бути  вміщений  під рубрикою «Реклама» або «На правах реклами». А частина 5 статті 9 цього Закону забороняє приховану рекламу.

Матеріал «Юлія Тимошенко: Зміни, на які чекають люди, починаються. Незабаром Україна обиратиме нового прем’єр-міністра» про позитивне прем’єрство Юлії Тимошенко у майбутньому, а також про підтримку Зеленського щодо розпуску парламенту, можна прочитати у 4 регіональних ЗМІ.  Видання «Народне слово» (за 30 травня, рубрика «Актуально»), «Нова доба» (за 30 травня, рубрика «Політика»), «Народна справа» (за 31 травня, без рубрики), «Бойківська думка» (1 червня, без рубрики) не вказали жодної позначки.

Два видання надрукувало матеріали «Наступні вибори – бій за землю», «Бій за землю розпочато» про погану ініціативу команди Зеленського зробити ринок землі відкритим, а «єдиним політиком, який запропонував європейську модель господарювання на землі є Олег Ляшко».  У тексті зазначається, що «Радикальна партія» пропонує зміни до Конституції, які мають закріпити фермерство, як основу аграрного устрою, а також вказується про законопроект «Рейдерству стоп», що, за версією радикалів, унеможливлює крадіжки земельних ділянок.

Так, цей матеріал газета «Голос відродження» (за 7 червня, рубрика «Політикум») позначила з символом ®, а видання «Народна справа» (за 7 червня, без рубрики) опублікувало без жодного маркування.

 

Місцеві видання також опублікували матеріали про Олега Ляшка з назвами «Захистимо мову – захистимо віру» та «Ляшко: Демон московського реваншу не пройде», де розповідається про рішення партії брати участь у виборах. Частина статті присвячена голові Львівської територіальної організації «Радикальної партії» Миколі Іщуку, який кандидуватиме у 119 окрузі  (Бродівський, Буський, Радехівський райони, частина Кам’янка-Бузького району) від радикалів.

Друковані ЗМІ «Воля народу» (за 13 червня, рубрика «На тему дня») та «Голос Відродження» (за 14 червня, рубрика «Політикум») опублікували статті з позначкою ®, а «Народна справа» (за 14 червня, без рубрики) не вказує жодного маркування цієї публікації.

 

Про те, що Тарас Батенко знову йде на вибори у 123 окрузі написали два видання. У зверненні чоловік розповідає про кошти, які за його ініціативи виділялися на інфраструктуру, реалізацію соціально-культурних проектів в окрузі. Чоловік закликає читачів «прийти на вибори і проголосувати за чесних, працьовитих людей, яких знають та в котрих впевнені в окрузі». Такі заяви політика опублікували «Миколаївські вісті» (за 13 червня, рубрика «Парламентські вибори») з позначкою реклама, а видання  «Громада» (13 червня, без рубрики) не вказує жодної інформації про платну публікацію.

Побіжно про Тараса Батенка згадано ще у трьох матеріалах: «Місто раділо, місто гуляло» («Народне слово» за 30 травня), «Золочів відсвяткував свій День народження» («Народна справа» за 30 травня), де чоловік під час заходу вітав мешканців одного з міст у своєму окрузі з Днем міста. А також брав участь у відкритті міні-футбольного майданчика – «Міні-футбольний майданчик у Струтині – відкрито» («Народне слово» за 30 травня).  

Кандидатом у народні депутати, як самовисуванцем, у 123 окрузі (місто Новий Розділ, Золочівський, Миколаївський, Перемишлянський райони) ЦВК зареєструвала Тараса Батенка 14 червня.

Під час аналізу друкованих періодичних видань ОПОРА зафіксувала 5 матеріалів про партію «Голос» Святослава Вакарчука. Окрім спільної інформації, хто представлятиме партію по списку, кожне видання публікувало короткі довідки про кандидатів у своєму окрузі.

Наприклад, «Миколаївські вісті» (за 13 червня) у рубриці «Парламентські вибори» з позначкою реклама опублікували статтю «Від Вакарчука на Миколаївщині до Верховної Ради йде Тарас Чолій», який є депутатом Львівської міської ради. Про кандидата від «Голосу» Олега Шибу, президента Першого добровольчого мобільного шпиталю, у Буському, Рахівському районах опублікували газети «Воля народу» (за 13 червня, зазначено, що реклама), «Народна справа» (за 14 червня, без жодної позначки). «Голос народу» (за 14 червня, рубрика «Вибори – 2019») написало про Галину Васильченко, яка займається залученням інвестицій, промоцій у Львівській міській раді. Автор цього матеріалу - прес-служба «Української Галицької партії», але жодного маркування, що за матеріал заплачено, немає. Без жодних позначок, як про рекламний матеріал,  написали у газеті «Відродження» (13 червня, рубрика «Трибуна) про кандидата від Вакарчука на Жовківщині, а нині депутата Яворівської райради, директора підприємства «Комфортмістобуд» Віталія Андрейка.

Газета «Ратуша» (за 30 травня-5 червня) підготувала спецвипуск тиражем 25 тисяч примірників про Оксану Юринець без жодних позначок, що це реклама. Автор матеріалу Ярема Високий проводить інтерв’ю з народною депутаткою про те, як допрацьовується у Раді, над якими законопроектами жінка працювала у ВР, а також про її ініціативи в окрузі. На останній сторінці є статистичний звіт про зроблену роботу Юринець.

Аналогічний матеріал про роботу народного депутата у жанрі інтерв’ю з авторством Ірини Вітер опублікувала газета «Високий замок» (за 30 травня – 5 червня). На правах реклами позначено лише статистичний звіт Оксани Юринець, інша частина матеріалу не має жодних позначок.

Офіційно ЦВК зареєструвала документи Оксани Юринець кандидаткою у народні депутати у 117 виборчому окрузі (Галицький, Франківський райони, частина Шевченківського району міста Львова) як самовисуванкою 15 червня.

ОПОРА поцікавилася у редакторів місцевих видань, чому вони не вказують про рекламні матеріали у своїх газетах або публікують їх у двозначних рубриках, в той час, як їхні колеги аналогічні статті друкують з символом ®.

Головний редактор видання «Народна справа» Петра Ткачук прокоментувала ситуацію так: «Я вже зрозуміла, що раз вони дають, то не тільки мені. І дзвонять, що у вас там є питання земельні, Ляшко там вирішує для тих населених пунктів. Хай вже вирішує, думаю. Але раз ви кажете, що ті самі статті вони дають, то я вже буду дивитися. Я в себе в районі інших газет не бачу. А ви вже раз побачили і сказали мені, то я візьму це до уваги».

 «Ми так завжди даємо під рубрикою «Трибуна», «В центрі». А чи були вони з позначкою реклама, я вже не пам’ятаю. Могло просто щось з технічних причин випасти. Врахуємо це на далі»,  - зазначив Ярослав Глутковський, редактор газети «Відродження».

На думку аналітиків ОПОРИ, розміщення матеріалів у двозначних рубриках «Політика», «Актуально», «Політична платформа», «Трибуна» - недостатньо ефективний спосіб повідомити читачам, що перед ними саме реклама, а не журналістський текст.  

За коментарями звертайтеся:

Тарас Радь, координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами у Львівській області

тел.: +38 098 765 86 22

e-mail:  lviv@opora.org.ua

Довідково: Спостереження ОПОРИ спрямоване на незаангажовану оцінку процесу підготовки та проведення виборів, сприяння чесним та вільним виборам, попередження порушень. Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за позачерговими виборами до Верховної Ради. З моменту офіційного старту виборчої кампанії до спостереження залучено 253 спостерігачі по всій країні. А в день голосування 21 липня 2019 року до них долучаться ще понад 1 500 спостерігачів. Вони також здійснюватимуть паралельний підрахунок голосів (PVT – parallel vote tabulation) з метою отримання результатів виборів, що будуть набагато швидші за офіційні та точніші за екзит-поли. Крім того, ми моніторимо використання бюджетних ресурсів у цілях непрямої агітації, навчаємо правоохоронні органи щодо особливостей виборчого процесу, запустили мережу громадських омбудсменів із захисту виборчих прав громадян, оцінили виконання Україною рекомендацій міжнародних місій щодо виборчої реформи та займаємося просвітою виборців.

Веб-сайт | Фейсбук | Твіттер

(#вибори; #opora; #опора)